A Szent Család Templomból 8. évfolyam 10. szám - az Úr 2007. évének október havában. |
Isten
a tizedik parancsolattal a lopás súlyos bűnének gyökerét akarja kitépni.
A féktelen vágyakozás ugyanis az első lépés a lopás felé vezető úton. Jézus
maga is szegénységben élt. "A rókának van odúja, az ég madarainak fészkük,
de az Emberfiának nincs hová fejét lehajtania." (Lk9,58) Ahogyan
az első parancsolat is utal rá, Jézus figyelmeztet a mértéktelen vágyakozás
veszélyeire, de ugyanakkor természetesnek tartja a családi vagyon és a
munka gyümölcsének békés birtoklását. Nem az a baj, ha gazdag valaki, hanem
az, ha tisztességtelenül jutott vagyonhoz. Pl.: Zakeus, aki Jézust hallván
és látván megígéri, hogy visszafizeti az igazságtalanul szerzett pénzt.
(Lk19,1-10)A talentumokról
szóló példabeszédben balgaságnak nevezi a tisztességes haszonszerzés elmulasztását
(Mt25,14-30), a szőlőmunkásokról szóló példázatban (Mt20,1-15)
pedig hangsúlyozza, hogy méltó a munkás a maga bérére.
Az
Egyházban tovább él Jézus magatartása, tiszteletben tartja a magántulajdont.
Tanítása szerint: a fölöslegesnek azt kell táplálnia, akit az éhhalál fenyeget.
"Az éhezőnek jár az a kenyér, amit eltettél; a mezítelennek az a köntös,
amelyet a szekrényben őrzöl; a mezítlábasnak az a pár cipő, ami otthonodban
hever, a szükséget szenvedőnek az a pénz, amit rejtegetsz." (Nagy Szent
Bazil)Anna
Események
templomunkban
Október
első vasárnapján négy gyermek, Noel, Gábor, Beáta és Alexandra
kapta meg a keresztség szentségét templomunkban, temetés most nem volt
plébániánk területéről:
Október
a Szűzanya hónapja, az esti szentmisék előtt ?6-tól közösen imádkozzuk
a rózsafűzért.
A
liturgiában közénk lépő - rejtőző Isten
Mi
a liturgia? A liturgia (most a szentmiséről szólok) az Anyaszentegyház
nyilvános istentisztelete, amelyben a testé lett Ige az emberré lett Második
Isteni Személy, Jézus Krisztus, egész Misztikus Testével, az Egyházzal
és így az egész teremtett mindenséggel a Szentlélek által bemutatja azt
a hódolatot (imádást) az Atyának, amelyet a kereszten végbevitt, és amely
válaszra, meghallgatásra talált az Atyánál.
Ez
a válasz, ez a meghallgatás egyrészt abban áll, hogy Jézus az ő véres keresztáldozata
által megszerezte bűneink bocsánatát, hiszen ezt kérte értünk mondott utolsó
imádságában: "Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek".
Már az Utolsó Vacsorán megadta ezt az értelmet keresztáldozatának.Az
Atya mindenkor meghallgatja a Fiút. Föltámadása után a legelső, amit tesz,
hogy bűneinkért felajánlott szent halálának eredményét közli: az Atya bocsánatát
a Szentlélekben. "Akkor eljött Jézus, közéjük lépett és így szólt hozzájuk:
"Békesség nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket".
E szavak után rájuk lehelt és folytatta: "Vegyétek a Szentlelket. Akinek
megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, akinek pedig megtartjátok, az
bűnben marad." Az Eucharisztikus áldozat, mely vasárnapjaink forrása
és csúcspontja, nem megismétli a bűnökért való áldozatot, hanem hatékonyan,
teljes mértékben megjeleníti, jelenvalóvá teszi.
De
másik kérése is meghallgatásra talált húsvét éjszakáján, mert az Atya a
Szentlélek erejében föltámasztotta Őt: emberségét örökre megdicsőítette,
örökkévalósította, mely a mi testünkkel lényegében azonos. Hiszen megtestesülésével
a Szentlélek által Az, aki Istenségében egylényegű az Atyával, emberségével
velünk lett egylényegű, és Benne megdicsőült az Atya. A szentmise Jézus
istenfiúságának és a bűnök bocsánatának valóságába merít el bennünket.
A kettő összefügg, mert nincs bűnbocsánat, vagyis lehetetlen a bűnös, Istennel
szakított embernek az Atyához jutnia, csak Az által, aki egylényegű vele,
de emberré lett. Ő Jákob létrája, aki egyedül köti össze a Szentlélekben
az Atyaistent és a bűnbánatot tartó, a megtérő embert.
Az
Eucharisztiáról énekeljük: "Kenyeret adtál nekik a mennyből, telve minden
gyönyörűséggel". Az Eucharisztia a minden gyönyörűséget tartalmazó
kenyér. Itt a gyönyörűség Isten nagy műveit jelenti, a teremtést, a kinyilatkoztatást,
a megtestesülést, a szabadítást (a megváltást), az ember megszentelését,
az Egyházat, a szentek közösségét, a jövendő dicsőséges föltámadás csíráját,
az Utolsó Ítélet elővételezését és ugyanakkor a bocsánat adását és az örök
Istennel való egyesülés kezdetét. Ezt a szentséget csodálatosnak mondjuk:
"sacramentum mirabile". De még nem csodáltuk meg eléggé, mert még
nem hatoltunk egészen bele isteni mélységeibe. Az Eucharisztia minden isteni
mű beteljesedése, mindannak végső beérése, amelyet Isten a múltban tett,
amit a jelenben művel és annak csírája, záloga, amelyet a végső időkben
fog cselekedni. Mindezt azért szemléljük most, hogy rádöbbenjünk: az Eucharisztia
az a misztérium, ahol megértjük a teremtés, megváltás, megdicsőülés
titkát, ahol feltárul ki valójában az ember, mi a hivatása.
Isten
első és legmegrendítőbb műve a TEREMTÉS. Annyit fel tudunk fogni a teremtésből,
hogy nem emberi cselekvés. Isten a létező világot a nem-létezés irtóztató
sötétségéből szabadon, szeretetből, puszta akaratával hozta elő. Ezt jelenti,
hogy ő egy Isten és rajta kívül nincs más Isten, és hogy ő mindenható.
A Credo a teremtéssel kapcsolatban nevezi Istent mindenhatónak. A szentmisében
a teremtés beteljesül, mert az átváltoztatás, átlényegülés, amely a Teremtő
Lélek műve, azt eredményezi, hogy a kenyér és bor lényege helyébe lép Jézus
Krisztus, a föltámadott Istenember, de mintegy megölve. Így a világvégi
beteljesedés, a transsubstantiatióban, az átlényegülésben megtörténik elővételezve,
hogy "Krisztus a minden mindenben", hiszen benne teremtett mindent
(az anyagot is) az Atya. Ezt csak a bűn vette ki uralma alól, de a legszentebb
Eucharisztia Krisztus vértelen, örök áldozata megvalósítja a kenyérben
és borban, aztán ha hittel magunkhoz vesszük - bennünk a világ végső beteljesedését,
még ha csírájában is. A világ semmiből való teremtése az epiklézisben,
a Lélek-lehívásban (a kenyérre és a borra) nyer beteljesedést. Ez
a beteljesedés az Eucharisztiában kezdődik el, mert ott Krisztusban Isten
már most, az anyag mélyén minden a mindenben.
Az
átváltoztatás előtt "benedictus qui venit", "áldott, aki jön"-t éneklő
Egyház, mely hisz Krisztus valóságos eljövetelében, a világ végéig fennmarad;
és ugyanez az Egyház vallja áldozás előtt: "Uram nem vagyok méltó, hogy
hajlékomba jöjj". Nem vagyok méltó szentségi jöveteledre, de csak egy szót
szólj és meggyógyul az én lelkem. De mégis várlak, sőt egyedül Téged várlak,
aki öröktől fogva gondoltál rám és eljegyeztél engem magadnak.Papp
László
A
kislányokból nagylányok lettek azóta. Melinda 2005-ben érettségizett
a Svetitsben, kiváló tanulmányi eredménye mellett (három nyelvből tett
középfokú nyelvvizsgát!) már kiskorában feltűnt zenei tehetsége, templomunkban
is hallhattuk a kórusban és a szkólában, de olykor szólóénekesként is (a
Svetits kórusának is erőssége volt). Most is kettős az élete: az ELTE magyar-kommunikáció
szakját végzi jó eredménnyel (már harmadéves), emellett az Operettszínház
Stúdiójában tanul musical szakon, itt már végzős. Sűrű az élete, több darabban
is szerepel (a Debreceni Musical Stúdióban a "Padlás"-ban láthatjuk Kölyökként),
és még focizik is az ELTE női csapatában.....A jövőjét is a színházban
képzeli el, bár a musicalről most a kicsit komolyabb operett irányába szeretne
váltani.
A
húga, Zsuzsi, a Svetitsben 11.-es. A biológia érdekli legjobban,
bár még nem döntötte el véglegesen, de vagy az egészségügy vagy a környezetvédelem
területén szeretne továbbtanulni. Szeret számítógépezni, szereti a jó zenéket
és a jó filmeket, sok időt tölt a barátaival (a baráti köre miatt mostanában
inkább a Megtestesülés templomba jár, nálunk ritkábban láthatjuk.)
A
család szívesen tervez közös programokat, ilyen például a nagyszülők meglátogatása
Szatmárnémetiben, gyakran mennek színházba, néha moziba is. Kísérje Isten
áldása életüket!
Okt.
28. (Évk. 30. vasárnap): Ifjúság
Nov.
4. (Évk. 31. vasárnap): Takács család
Nov.
11. (Évk. 32. vasárnap): Kókai család
Kapisztrán
János volt ő, aki Hunyadi János oldalán diadalhoz segítette a keresztény
sereget. Ferences barátként negyven éven át, járta térítő útjait Európában.
Egy-egy alkalommal akár tízezres tömeg is hallgatta. Latinul prédikált,
rendtársai voltak a tolmácsai, írnokai. Ez a kis közösség a legnagyobb
vásári lármában vagy akár a birodalmi gyűlésen is megőrizte imádságos összeszedettségét.
Kórházakat alapított, és küzdött az uzsorakamat ellen.
1453-ban
a törökök elfoglalták Konstantinápolyt. Ezzel szabaddá vált előttük az
út nyugat felé. V. Miklós pápa őt küldte a német császárhoz és a magyar
királyhoz, hogy török elleni hadjáratra bírja őket.
1455
tavaszán érkezett hozzánk. Mások vonakodása után maga látott neki a keresztes
had toborzásához. Hunyadi Jánossal együtt úgy tekintették a török elleni
harcot, mint áldozatos hitvallást: életüket valóban odaszánták a kereszténység
ügyének. Hunyadi karddal harcolt, ő magasba tartott kereszttel buzdította
a haza s Európa védelmezőit. A nagy küzdelmet a hadvezér három héttel,
a ferences barát három hónappal élte túl.
III.
Calixtus pápa öt nappal az ostrom megkezdése előtt rendelte el a déli harangozást
és imádkozást Magyarország győzelméért. Az 500. évforduló esztendejében
kitört forradalom kapcsán XII. Pius a magyar egyházban október 23-ra helyezte
a szent ünnepnapját.Petrik
János
Gyermekeinknek-
egy kis feladat
Múlt
havi feladványunkra csak egy válasz érkezett: MÁRIA MAGDOLNA
nevében a római számot jelentő betűk összértéke 2551, Gyarmati Ádámnak
jár a jutalom. Új feladványunk: ki a kakukktojás, és miért?
Máté,
Bertalan, Jakab, Fülöp, Lázár, András, Péter
Egy
csepp derű -
felnőttnek sem árt
-
Hé szomszéd, disznót vágunk, aztán elkelne egy kis segítség.
-
Mi kéne, kés?-
Nem, disznó.